20 april 2018

No comments... och en god varm smörgås


©MW-17 - en närgången trut i Tallinn


Jag har (försökt) sluta yttra mig om skolmat. Skolmat kan i bästa fall vara bra. I sämsta fall mindre bra... Metoderna hur man gör skolmat idag är varierande. I vår stad gick man in för ett jättekök som ska laga mat till 9000, kapaciteten i nybygget finns att laga mat för 19000. Eleverna i skolorna har fått komma med respons sen de började äta den "nya maten". En åsikt som jag läste i tidningen fäste jag mig vid. "Visst går den att äta, visst blir man mätt av den men det är ingen mat man blir glad av".

Hade jag fått bestämma hade varenda endaste skola och daghem haft sina egna kök. 

Än finns det kommuner i Finland där centralkökstankarna inte slagit igenom och jätteköken inte byggts. Hoppas de vågar gå mot strömmen!

Och ja... nej... inga kommentarer var det...så slutar med skolkökstankarna här.

Fortsätter att kocka i liten skala i mitt lilla kök för mitt lilla gäng, på mitt lilla vis, och får nästan dagligen höra om matglada barn. Så otroligt synd bara att vi inte är fler som jobbar så här, nära matgästerna.

I dag har jag en ledig dag. Först ett tips här i bloggen vad man kan göra med halvgammalt bröd och grönsaker sedan ska jag ut och vända trädgårdsland, snart kan odlingssäsongen börja. Håll stövlarna leriga!


Goda varma smörgåsar

Du behöver, halvgammalt bröd
en god matolja
några skivor ost
sparris
broccoli
paprika
timjan
basilika

Fräs sparrisarna och broccolin i smör och krydda med lite flingsalt och timjan. Rosta brödet i brödrosten (om de inte är alltför torra). Bred sen ut dem på en plåt och droppa lite olja över. Lägg på ugnen på grilläget Lägg en ostskiva på varje smörgås. På osten läggs sedan de förstekta grönsakerna (paprikan, här var en "gårdagsrest" så den hade redan rostats i ugnen). Grönsakerna behöver inte vara just dessa utan ta vad som finns till hands, eller kanske nån "matrest", från veckan som gick, finns kvar i kylskåpet. De kan bli goda varma matiga smörgåsar av kylskåpsfynd!

ca.6- 8 minuter i ugnen, och de allra godaste smörrebröden är klara.



"Fredagsmys" med kylskåpsrester kanske?
 - en smörgås att bli glad  av!




Trevligt veckoslut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar