11 juni 2012

Matfestival och rekommendationer


I Stockholm ordnades det en Matfestival för förskolekockar och pedagoger senaste vecka. Det var Allebarnsrätten tillsammans med Livsmedelsverket som höll i trådarna. Hoppas något liknande arrangeras  i Finland i sinom tid.

Här kan man läsa mer om Matfestivalen.

Annat intressant att läsa:
De nya näringsrekommendationerna (förslag till utkast till den femte upplagan av nordiska näringsrekommendationerna)  presenterades i Reykjavik senaste vecka.

- Filursaft och rågknappar fick barnen på dagis idag som mellanmål. Filursaft ja det var egentligen en nyponkräm med smak av kanel och vanilj som dracks från glas. Filursaft var ett bättre namn tyckte någon så då blev det så. Skivad vattenmelon blev det också. Till lunch hade vi spagetti med en god vegesås (med bl.a tomat, zuccini, lök och linser), riven ost och en sallad. Lite färre barn än vanligt nu i juni. Vi börjar alla längta till semester och ledigt. Ännu några veckor så...

10 juni 2012

Fyllda rödbetor med chevre


Det händer att middagsideérna
"kläcks" i skissblocket...

...sedan bara att skrida till verket.

Fyllda rödbetor toppade med chevre
(4 pers.)
4 rödbetor
En stor näve krossad mandel (kan bytas ut mot valnötter, pinje, solrosfrön...)
En näve slätbladig persilja
några msk rypsolja

salt och peppar

Koka rödbetorna med skal på  i lättsaltat vatten.
Skär toppen av som ett lock, gröp ur dem. Mixa rödbetsinkråmet och "locken" med mandel,persiljan, oljan och salt& peppar. Lägg fyllningen i  de urgröpta"rödbetsskålarna". Gratinera i ugn med en skiva getost som lock tills getosten fått vacker färg. Garnera med en färsk persiljakvist.

Fyllda rotsaker är så gott! Rödbetan kan bytas ut mot rova, kålrot, rotselleri...Man kan variera dem med olika  fyllningar i det oändliga, pröva t.ex med lammfärsfyllning eller som här helt vegetariskt med goda örter och nötter eller toppa dem med knaprig bacon. Ät dem som en hel rätt eller som tillägg till annat.


8 juni 2012

Vet ni vem...



...som bodde där i lilla stugan om somrarna?
En som skapade en hel värld.
Med mumintroll och filifjonkor
hattifnattar och ett litet Knytt.

Ser den inte lite ohemul ut, den lilla ön?
Inga träd.
Kan tänka mig en kväll där i höstmörkret,
i fotogenlampans sken. Kanske det var då
Mårran uppenbarade sig.

Skulle vara ganska skönt någongång att bo så där asketiskt.
Bara en kobbe, långt ute till havs.
Lite pennor och papper och ett metspö.
Kanske man då kunde skapa en hel värld.

En lite bättre, skönare värld.







4 juni 2012

Strandskator och gräslök







En härlig dag! Med familjen bland fåglar, skissblock, solsken och pyttipanna.