24 maj 2010

Kalakukko, strömmingsbiffar och äppelblom




Ikväll har det varit fisktema här hemma. Rågmjölspanerade strömmingsfileér, potatis och en kall sås med smetana och gräslök. Det är mat det! Har dessutom en kalakukko i ugnen. D.v.s något jag aldrig gjort förr. En annan bloggare (Flo) ville ha en utmaning i april med fisktema. jag föreslog kalakukko och hon antog utmaningen. Och då kan jag ju inte göra annat än ett försök själv... Tänkte först att jag gör en stor kalakukko till "talkomat" till torpet men nu blev det ändå en lite mindre sats här hemma på försök. Följde ett recept ur en gammal torpkokbok (andra upplagan från 1911) Kokbok för hem och skola av Edit Reinilä, Sofie Calonius och Valma Krank. Men jag är som jag är, har lite svårt att hålla mig till recept. Mujkorna (eller abborrarna) blev utbytta till strömming och fläsket blev amerikansk bacon. Doftar gott...ska ännu vara i ugnen ett par timmar. Bild på kommande imorgon.
Ute blommar äppelträden. Så fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar