6 juni 2010

Gubbröra&köttbullar


Ja jag brukar använda mig av barnarbetskraft. Ja om jag hittar något barn som är med på noterna alltså. Praktiskt. Man låter barnet arbeta och själv kan man sitta och blogga;-) Nå nej då, riktigt så går det inte till...visst arbetade jag också, det var jag som kokade potatisen, lagade salladen och dukade bordet. Faktiskt.

Tips om man har barnen med i köket: Beröm, beröm, beröm... så kommer de gärna igen!
Köttbullarna blev extra goda. Med vitlök och libbsticka som smaksättning. Se upp med libbstickan bara den har ganska kraftig smak som kanske inte faller barnen i smaken  så bara några blad i smeten.
Köttbullarna blev lördagsmiddag och räckte ännu till söndagslunch för barnen, då med stekt potatis.

Tips  igen: Koka alltid mycket potatis så finns det att steka dagen därpå...
Men en hungrig mamma då? Vad äter hon om köttbullarna försvinner i ett nafs innan hon knappt hinner blinka? Nu tänker jag inte skriva jo"Man tager vad man hafver sade Cajsa Warg"(som föresten hette Christina). För hon lär faktiskt aldrig ha sagt det! "Om så behagas" var hennes bevingade ord som inte alls blivit lika kända som det felmyntade citatet. (Läste i detta i en bok av Inger Ärlemalm; Cajsa Warg, Hiram och de andra. En fin bok föresten. Ska skriva nåt om Hiram inom kort...)

Ja den hungriga mamman tittade i skafferiet och fann en burk janssons fileer, ett par ägg, en liten röd lök, kapris, dill, tyvärr ingen gräddfil eller smetana  och för få ägg för att göra en hemlagad majonnäs. Naturell joughurt däremot. Sallad och rågbröd hade vi också. Det fick bli en gubbröra  av äggen som jag kokade och hackade fint, några smått skurna janssonsfiléer, finhackade löken, skurna dillen, lite kapris, och en liten klick jougurt för att få det att hålla ihop lite bättre. Några drag med svartpepparkvarnen. Gräslök med blommor till ögonfröjd (och de är goda att äta också blommorna!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar