5 oktober 2010

Pripelsås

Ett skolmatsminne:
 

"Yeh! Idag är det pripelsås!" sade en av mina klasskamrater på ettan.
Vad då pripelsås, vad är det? minns jag att jag tänkte. Jag var sju och hade nyligen flyttat till Finland. Pripel? Det måste vara nåt typiskt finskt, ja som den där konstiga leverlådan med russin i. Väntade nyfiket på att det skulle bli lunch så jag kunde få se det mystiska.

Sen satt jag där med spagetti Bolognese framför mig. Sås på malet kött. Mycket bekant, inte ett dugg konstigt. Pripelsåsen var helt enkelt ett dialektord. Typiskt för södra Finland? Vet inte om den kallas så i övriga delar i landet.
 Sås på malet kött av nöt eller  på malen nötstek eller på en blandning av nöt och gris. Lite olika variationer kan förekomma men i vilket fall som helst är det en rätt som är mycket vanlig i barnfamiljer. Med pasta och riven ost, lite tomatpure eller krossad tomat, oregano, svartpeppar, salt och vitlök, javisst är det gott.
Men defacto har det hänt något med pripelsåsen som serveras i dagens skolkök om man jämför med den jag åt under min skoltid. Ännu i början av 2000-talet när jag jobbade i ett kök i Helsingfors köpte jag in färskt malet kött som kom i tvåkilos paket. Finfördelade och bredde ut köttet på plåtar och stekte det i ugn för att sedan lägga i grytan med tomat, kryddor, buljong, redde med lite vetemjöl. Sen kom order att vi inte längre skulle laga såsen på det viset. Nu skulle det istället köpas in vaccumförpackat färdigt brässerat kött. Bara att slänga ner i grytan och späda med buljong. Inte vetemjölsredning, istället det suveräna maizena "pikasuuruste", snabbredning. Den där sistnämda började jag aldrig använda mig av tyckte den verkade för skum med sina tillsatsämnen. Köttet var tråkigt. Grådaskigt. Såg mera ut som kokt än stekt. Det innehöll inte endast kött. Minns att något fabrikat t.ex. hade bambu som utdrygningsmedel. Bulkmedel som ger massa men samtidigt drar ner ordentligt på köttprocenten. Exakt vad skolköken använder sig av idag vet jag inte, det varierar säkert från kommun till kommun, men det där råa köttet jag använde i tiderna används åtminstone inte. Korv som bara innehåller 8% kött (kan det verkligen stämma??) hittades under "Operation skolmats" granskning av  innehållsförteckningar i skolkök läste jag i en artikel. Kan det ens kallas korv då?

Så en liten uppmaning till eventuella bloggläsare som har barn i finländska skolor; Frågasätt skolmaten om ni anser att dagens metoder inte är de rätta, kanske en matdebattkväll kunde ordnas för föräldrar/ kosthållspersonal/ beslutsfattare. Kanske i Hem och skolas regi? Det är ju ändå era barn det handlar om.

Här ännu ett  vardagsmat tips! 

Laga en rejäl sats sås...
Ät och njut...och spara om det blir sås kvar. 


...till ingrediens till en soppa nästa dag. 
Koka lite grönsaker. Här: blomkål, rova
och potatis. Rör ner kött-tomat såsen.
Soppan är klar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar