23 december 2011

Att teckna serier


Går lite på högvarv efter en vecka med mycket jobb, svårt att hitta tillbaks till den normala dygnsrytmen då jag sov en stund på eftermiddagen. Så därav "nattbloggande". Ska bli skönt med ledigt nu fram till nyår! Och julen står vid dörren, det blir "modell enkel" i år. Men visst, vi får julstämning ändå.

Serier är temat på detta blogginslag.
I Finland tycks det vara en"boom" på gång inom serievärlden. Det skojiga är att det nu dyker upp många kvinnliga serietecknare! Mina egna små alster som ibland dykt upp här i bloggen, oftas bara en enda ruta, är ett utrycksätt som passar mig. Det kan vara nåt jag hört, läst eller funderat på som plötsligt blir en bild. En "ögonblicksbild" först i huvudet... och vill det sig så blir den nedritad på papper senare. Då kan den plötsligt ändra form och bli något helt annat än vad som först var tänkt. Undrar om andra som ritar fungerar som jag?? Ofta har jag ändå en tanke bakom eller en poäng som jag hoppas iaktagaren lägger märke till. Istället för att sväva ut och med ord försöka "påverka" blir det samlat i en liten ruta. För det är väl att påverka man är ute efter? eller... tja, kanske mer beröra. Ibland ritar jag bara helt spontant. Kan inte ha ett vitt ark framför mig länge innan det blir fullklottrat.  Ett vitt ark och pennor = lycka. Jag har inte så höga krav för att vara lycklig. Mätt i magen, lugnt i huset, kanske lite bra musik och så pappret och pennorna.Tror mitt intresse för att teckna rotade sig redan i de riktigt tidiga barnaåren. Sverige-barndomen, före jag fyllde sju och flyttade till landet i öster. Grannflickornas pappa jobbade som reklamtecknare. Drömyrket. Han var en av mina första stora idoler. Han var väldigt snäll, doftade piptobak och hade en stol som jag gillade skarpt. Ägget av Arne Jacobsen. Röd. Man kunde sitta i den och snurra runt. Hans döttrar ritade för jämnan och det smittade av sig. Är väldigt glad för det!
Här en ruta som funnits med i bloggen tidigare i år. Aktuell nu i köphysterins dagar inför jul.


Kocken/köksmästaren Bourdain... ritar han också.
Och fransmannen, serietecknaren Christopher Blain har i år gett  ut ett seriealbum om restaurangliv : En cuisine avec Alain Passard. (Sök på you tube, där hittas en film)

Nu ska ändå nattsömnen få en chans. Go natt!

...och GOD JUL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar