26 augusti 2012

Närmatsdebatt och Strix aluco


Idag var jag i Lovisa och lyssnade på en paneldebatt där den svenska journalisten Mats-Eric Nilsson, matkulturprofessor Johanna Mäkelä och producenterna Heikki Manner och Kristina Creutz medverkade. Debatten handlade om närmat. Samtidigt presenterades den nya närmatskatalogen för Östra Nyland. Att vi blir allt fler som vill satsa på närmat och göra avstånden mellan konsument och producent kortare och smidigare är fint. Nu borde bara politiker och andra beslutsfattare också förstå att inte lägga käppar i hjulet för närmatsproducenterna. De har inte lätt att lyfta fram sina produkter när det är de stora kedjorna som styr. Men konsumenter som du och jag har makt. Köp hellre lite dyrare men av bra kvalitet, uppskatta smaker, ät upp släng inte mat. "Billigmat" av sämre kvalitet kan vi lämna kvar på hyllan. Jag skulle gärna se mer närmat hos grossisten jag tar huvuddelen av råvarorna av på jobbet. Som det är nu är närmaten marginell. Därför köper jag äggen från ett ställe, mjölet från ett annat o.s.v. Skulle vara betydligt enklare att ta allt från samma ställe.

Veckoslutet i övrigt bjöd på rikligt med svamp (mest trattkantareller och svart trumpetsvamp denna gång), en fin forneldarbrasa och en finfin naturupplevelse i form av en kattuggla som jag råkade på under svamprundan. Skulle böja mig ner och plocka upp ett ugglefjäder då den skrämd flög upp bredvid mig.

Läs mer och lyssna på ugglan här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar