23 januari 2013

Lökveckan och 100 x Sapere!



Lökveckan pågår om man följer Kotimaiset kasviksets (Inhemska grönsakers) temaveckor. Så imorgon blir det en liten lökutställning på dagis. Så kan barnen titta på lite olika lökar. Purjo, gullök, rödlök, vitlök, silverlök och bananschalottenlök har jag att visa upp. Många fler sorter finns det förstås men tror det får räcka med dessa. Och kanske det blir lite torkad ramslök i ärtsoppan i morgon för omväxlings skull, då vi har ärtsoppa och pannkaka på menyn. På fredag bl.a fetaostsallad och då tänkte jag marinera lite olika löksorter till den.

Detta är föresten ett jubileumsinlägg! Detta är nämligen inlägg nummer 100 under etiketten Sapere. Att detta skulle bli en blogg med betoning på just Sapere-smakskola och måltidsglädje för barn hade jag ingen aning om då jag började blogga, det är något som såsmåningom växte fram. Första året bloggade jag bara sporadiskt om ditt och datt, men mest om mat. Men sen jag år 2010-2011 kom in på det här med smakskola har det bara rullat på. Om det blir 100 inlägg till om Sapere vågar jag inte lova men fortsätter väl så länge ideérna strömmar till. Det är en krydda i vardagen att sprida matglädjetips och ideér. Och jag hoppas förstås att jag kan inspirera åtminstone någon så allt fler barn får uppleva glada matstunder. Tror barn behöver det i dagens värld. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar