10 oktober 2014

Proteinpropaganda


En tur till stora livsmedelsaffären. Möts av ett berg av "protein bars" mitt bland frukten. Ett annat mer färgrannt berg  riktat till målgruppen barn med "proteinrika mellanmålskex" finns inte många meter därifrån. Går vidare efter att ha plockat några bananer och en påse morötter i korgen. En konsulent försöker fånga min uppmärksamhet. Hon vill stanna upp mig för att smaka på nyheten "proteinberikad kvarg" i många olika smaker. Perfekt efter träning eller som ett mellanmål försäkrar hon. Nä du... tar istället min gamla vanliga naturella som blir hur god som helst med lite egna bär. Jag är nu framme vid brödet. Proteinberikat står det på en påse min blick råkar landa på. Jag väljer istället ett annat. Handlar resten av det jag tänkt och går mot kassan. Innan dess hinner jag ännu runda en stapel med "smootiepulver" - med extra mycket protein. Enkelt att använda då du gör smootie eller blanda i joghurt eller i gröt berättar en text invid.

Protein, protein, protein... 

Hur kunde vi överhuvudtaget leva utan alla dessa "proteinstinda funktionella livsmedel" förut? Då det förr räckte med en extra smörgås och kanske en banan efter träning ska det nu hällas industrins processade proteinlivsmedel i kroppen.  Och inte bara vid träning, nej allt detta med extra protein som t.ex. proteinkvargar och proteindrinkar kan vi gott äta lite närsomhelst om man lyssnar på reklammakarna. Vi invaggas lätt i tron att dessa produkter kan ersätta hela mål mat.

Kan det möjligen vara så att livsmedelsindustrin och hälsokostbranchen här har sett chansen att tjäna en rejäl slant på oss? Ja så är det, gissar jag. Ta proteinpropagandan med en nypa salt. Du får nog med proteiner med "vanlig" omväxlande kost - trots att industrin just nu försöker hjärntvätta oss att deras produkter är oumbärliga.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar