28 maj 2015

Nej, maj är ingen bra bloggmånad...




för i maj har jag så mycket annat på gång... Det är så många lökar som vill planteras, så många plantor som vill slå rot, så mycket dofter och synintryck man måste ta sig tid att njuta av då värmen och grönskan äntligen kommit. Ja, och så är det alla festerna. En efter en  kommer de. Två (jobbfester) avklarade redan denna vecka och ännu en (privat) på kommande. Mycket att stå i men å andra sidan också riktigt skoj, speciellt då jag nu har ledigt några dagar och faktiskt har tid till förberedelser.  

Varför handlar man trots att frysen är full? frågar sig Mats-Eric Nilsson i ett blogginlägg. Och jag påminns om att nu är det dags att börja se över innehåll i frysarna. Brukar ha april-maj-juni som "frystömningsmånader" på jobbet så jag kan stänga av frysarna helt under semestern. Sen börjar man på ny kula. Har försökt ha samma princip hemma. En gång i året ska frysarna vara tömda. Avfrostade och dammsugning bakom. Känns bra med en ordentlig inventering  och sen en nystart med nya bär. Vet att jag ännu har en del av fjolårets rabarber kvar och den känns föga lockande att ta till då ny rabarer finns i parti och minut i trädgården. Vad lära av detta? Jo kanske det att vi borde äta mer rabarber under vinterhalvåret så den skulle vara puts väck då nyskörden kommer.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar