13 maj 2016

Lyxig snålsoppa, renkött ...och tjockfötter



Härliga sparristider! Senaste sparrisrätt fick bli en god ängamat, eller "snålsoppa" som soppan kallas i Svenskfinland. På finska heter soppan kesäkeitto d.v.s sommarsoppa, ett ganska passande namn tycker jag. Lyx-snålsoppa blev det då ärterna byttes ut mot sparris. Lägg sparrisbitarna med i soppkoket i slutet så de inte blir överkokta!

Ingredienser till en "lyxig snålsoppa"

1 blomkålshuvud
2 morötter
1 bit palsternacka
2-3 medelstora potatisar
grön sparris skalad och skuren i bitar
buljong eller krydda bara med salt, peppar och örter (jag hade torkade nässlor, eftersom jag tömmer mitt gamla förråd för att ge plats åt nya vildörter)
en skvätt grädde
(en uppvispad äggula om man så vill, tillsätts i slutskedet)
bladpersilja och gräslök

Idag fick jag renkött till "hemmafrysen". Vi brukar beställa av en same några gånger i året. Gott att kunna variera vardagsmiddagar och festmåtider med ren ibland. 

Och så slutligen lite fågelnyheter:En tjockfot (Burhinus oedicnemus) observerades i Kuusamo för någon dag sedan. Inte så vanlig art på de  breddgraderna. Observerades senast i Finland år 2004. (En tjockfot har också kunnat beskådas här hemma... , nu börjar dock min svullna vrist se något mer normal ut. Skönt!)


Trevligt veckoslut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar