8 maj 2016

Trädgården i träda och Potato Hollandaise


Träda eller träde = låta åkermarken vila ett år eller fler från grödor. En metod för att marken inte ska utarmas.

Har mer eller mindre beslutat mig att lägga stora delar av trädgården i träda det här året. Orsaken är att jag nyopererad helt enkelt inte får göra tunga arbeten, som ändå trädgårdsjobbet innebär. Mitt jobb som kock passar inte heller min kropp just nu, så jag har sjukledigt några veckor. Nå förra veckan hann jag ändå vända lite jord och rensa några små ytor från ogräs. Så lite sallad och örter kommer visst se dagens ljus. Lite potatis (sorten Timo) hann jag också få i jorden så kanske vi trots allt får egen nypotatis till midsommar. Kanske mår trädgården bara bra av lite träda. Får satsa mer på nästa säsong och gå ut och plocka vildörter istället.




Ovan en bild på en god liten rätt! Något som får namnet: Potato Hollandaise. Potatishalvor i ugn, strö lite parmesan över i slutskedet. Laga en hollandaise. Ta ut potatisen från ugnen och häll över hollandaise. Toppa med rom. Åts kring Valborg som en rätt av många.

...jahapp, och vad ska jag göra nu då? Vad gör man som sjukskriven? Ovant för en arbetsmyra...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar