19 augusti 2016

Söt-surt till kaffet och supersaft för superkraft


Har varit på ett intressant seminarium med barn&mat tema men mer om det i ett senare inlägg.


Havtorn (Hippophae rhamnoides) kan också kallas 
havstörne eller finnbär. Tyrni är det finska namnet


Innan dess havtorn.Vi fick mycket bär i vår gårdsbuske i år. Jag har kokat saft, pressat råsaft, fryst in bären som de är för kommande experiment och lagat en morot-havtornsmarmelad (som jag kryddade med ingefära, kanel och nejlika). När jag kokade en sats bär till saft blev det mycket frö och skalrester kvar då saften silades. Vad gör man av det då? Havtornsknäcke tänkte jag först men det fick ändå bli nåt sött och gott denna gång, en "råkaka". I massan blandades diverse som hittades hemma: havregryn, mysli, havregkli, mandelmjöl och nån matsked olja + litegrann socker för att dämpa syran... och så smälte jag lite hushållschoklad. Blandade ihop allt och bredde ut på en plåt. Lät stå i kylen och skar sedan plattan i bitar (om man vill kan massan förstås rullas likt kokosbollar istället). Frös in hälften, andra hälften fick bli "kaffebröd" för de närmaste dagarna. Syrligt goda mättande chokladbitar med havtornssmak blev det. Lite fastare konsistens hade det blivit med smör eller kokosfett, nu är de lite mjuka men mycket goda! Havtorn har en finfin nordisk smak! Ångrar inte att jag planterade havtorn i tiderna. I vinter ska det drickas supersaft för att få superkraft när vintertröttheten börjar ge sig till känna.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar