17 oktober 2016

Muminpappanspumpasoppa, fiskpremiär och ett exemplar gråspett




Nu, sent om sider, börjar mitt jobbkök  på nya stället vara så klart att vi äntligen kan börja med fisk på menyn, Efterlängtat! Ny fiskkyl  och arbetsyta inklusive diskho endast för fisk och hälsoskyddet har gett grönt ljus. Fisksoppa fick inleda och hade strykande åtgång. På tal om soppor, barn är så roliga! Förra veckan åt vi en soppa med pumpa och några nya barn var rätt så skeptiska. Pumpasoppa, nej det lät inte alls lockande det. Men så kom nån på att döpa om den till Muminpappanspumpasoppa och då fick den god åtgång minsann och samma barn ville sen ta till. Så borde säkert bli bättre på att döpa mina rätter...


Åländsk forell i vår första fisksoppa,
samt rågbröd och äppel till - en lunch med nordiska smaker.
Förutom fisksoppan hann jag safta lite vinbär idag. Köpte  bär i augusti, då vi samtidigt flyttade in, så tiden räckte inte till för saftning då. Nu får frysbären hamna i Saft-majan lite i gången. Vinbärssaften blir t.ex väldigt god som vispgröt, ett omtyckt mellanmål.


Vinbär hamnade också i dagens
mellanmålssmootie, tillsammans med
 blåbär, honung och lite kli
Passande läsning under min lunchpaus. 
Marthaförbundets nya tematidning.

Vilar blicken genom fönstret på på fågelmatningen ibland när jag jobbar. Där råder full aktivitet nu när det blivit lite kyligare. Idag finbesök av gråspetten (Picus canus)! 

Suddig, uppförstorad bild av spetten.

Så kan en (nästan) helt vanlig måndag se ut i mitt kök... 


Och från det ena köket till det andra. Men bara två familjemedlemmar hemma idag så vi tänker bara värma upp lite rester från igår.


Önskar er en trevlig vecka! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar