13 november 2016

Gamla kokböcker, Turdus merula och pappas dag




Man blir lite rörd när någon kommer förbi och skänker en kasse gamla kokböcker. Med gamla menar jag i detta fall riktigt gamla, böcker från tider som flytt, 1800-talet. Gustafva Björklund, Margaretha Nylander och Anna Friberg. Kloka kvinnor med mat som stor passion och som lyckats få ner så mycket av sin kunskap inom pärmar under en tid som var så  annorlunda än den tid vi lever i nu. Återkommer till böckerna när jag hunnit bekanta mig med dem... Björklund är visserligen rätt "bekant" för mig från tidigare. Har skrivit ett inlägg om Gustafva tidigare. Hittas här. Och några av hennes recept har vi lagat på våra årligen återkommande 1800-talsmiddagar i föreningen jag är med i.


Koltrast (Turdus merula) i aroniabusken.

Vi fågelmatningen har det rådit full aktivitet de senaste dagarna. Mesar, sparvar och finkar äter sig mätta dagen lång. Koltrastar ser man också mycket av. Början av november blev vintervacker med mycket snö men nu har det utlovas varmare väder igen. 

©MW
Önskar er en fin dag alla fina pappor, inte minst min egen!





Mer om 1800-tals mat hittas under etiketten 1800-talet/ maten förr i denna blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar