1 november 2016

Trädgårdens sista, en grön makaronilåda och länkkärlek




Plockar det sista ur trädgården, i morgon ska det visst komma snö! Hittar några små knubbiga morötter som blivit kvar och samlar ihop lite mynta och persilja. Det var det. Slut för i år. Trädgården har tyvärr inte gett så mycket detta år och det p.g.a av att inte jag gett den så mycket uppmärksamhet. Men lite smått och gott har det ändå blivit. Jag bestämde redan i våras att "ta det lugnt" i år med odlingar. En liten operation jag var med om "lade käppar i hjulet" och gjorde mig lite arbetsoförmögen en tid, sen var det kämpigt med sjuka nära och kära samt en jobbflytt som krävde all energi för stunden. Men mynta är gott! och persiljan hamnar i frysen. Kanske det blir mer odlat nästa år.

I affären hittade jag finhackad grönkål i frysdisken. Så ikväll äter vi en grön makaronilåda. Nu i ugnen, hinner blogga en stund innan den är klar. 

Makaronilådan:

Ca.4 dl makaroner kokas upp, al dente.
Blandas med två dl finhackad grönkål, en dl finhackad svamp (trattkantareller hade vi) 1 dl fetaost, 1/2 dl purjolök. Lägg allt i en smord ugnsform. Slå över en blandning med vispade ägg (tre stycken), några dl mjölk eller grädde, lite örtsalt och svartpeppar. Lite riven ost på ytan. Lägg formen i ugnen 200 grader ca 30 minuter. Denna sats räcker till 3(-4) pers. Laga en sallad till.

Här nedan ännu lite "länkkärlek" till några matbloggar jag ibland tittar in i, den ena dansk den andra finsk, tänkte pröva dessa recept inom kort:

Frk Kraesens havtorns curd måste jag (med alla mina havtorn) pröva! Ser så gott ut!

Sikke Sumaris laxpudding (eller som jag skulle föredra att kalla laxlåda här i "lådätarlandet Finland") tror jag att jag ska laga på jobbet nån dag nu när vi även har fisk på menyn.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar