16 april 2017

Trädgård, myskmadra och steglits




Förra sommaren då vi var i Danmark blev jag förtjust i smaken av myskmadra (Galuim odoratum) eller tuoksumatara som den heter på finska. En helt ny smak för mig. Den var smaksättare i en dessertsås när vi åt i hotellets restaurang och sen hittade vi den även vilt när vi vandrade omkring i Vejle ådal. Nu har jag beställt frön från en trädgårdsaffär. Tänkte se om jag kan driva upp plantor till vår egna lilla lövskog vid torpet. De skulle köldbehandlas innan sådd, myskmadrafröna, så har haft dem i kylskåpet ca. en vecka. Idag petades de ner i krukor med jord. Håll tummarna att de gror!

I dag har vi sysslat i trädgården. Kyligt väder och marken ännu rätt frusen så inte mycket man kan göra men klippte några buskar och krattade lite. Ett gäng steglitsar (Carduelis carduelis)  hälsade på vid fågelmatningen. De är så fina! Även järnsparv (Prunella modularis) och rödhaken (Erithacus rubecula) syntes till idag. 



I dag hade jag inte kameran inom räckhåll men hade visst en steglitsbild "i arkivet". Detta orädda exemplar fotograferad på riktigt nära håll i Tallinn för nåt år sedan. 

Ännu en ledig dag innan vardagen igen tar vid.

Hoppas ni haft en bra påsk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar