27 augusti 2017

Om Dalla Valle, närmat och en havsörn


Karl-Johansvamp eller Stensopp

Lördagen firades som "Naturens dag" i Finland  och forneldarnas natt var det också. För egen del blev det både svamptur och lingonplockning. Lingonen ännu lite ojämt färdiga så plockade bara en liter. Svampar desto mer. Mest kantareller och soppar.

"Syödään yhdessä"- Vi äter tillsammans, en uppmaning  Finlands 100års jubileum till ära var också aktuellt så vi åt tillsammans, 6 pers. En riktigt närmatsmiddag med hemodlad potatis ( som jag planterade så sent som vid midsommar i år! Nu var den perfekt nypotatis.) Blandad svamp med grönkål (också odlad här) hittades i pajen. Gäddan, filead och stekt, fiskad nån timme innan. Lite smått o gott - köpta ingredienser hittades också på vårt bord men i det stora hela mest närmat.

Läste en artikel om Dalla Valle, "Tattikuningas"- Stensoppskungen. Italienaren som exporterar svamp från Finland till Italien. 80% av svampen som företaget samlar in är Karl-johansvamp (stensopp, Tatti) endast 5% säljs inom landet resten exporteras till Italien. Enormt uppskattad där och jag förstår dem. Min absoluta favoritsvamp också. Blir alltid lika glad när jag hittar fina exemplar. Mest kom jag hem med asp- och björksopp och nån liter kantareller, men några stensoppar lyckades jag också finna - lycka!

Söndag: Fick syn på havsörnen från sovrumsfönstret i tidig morgontimma. En fin syn att vakna till. Dagg och kyligt ute. Naturen är så vacker om mornarna! Idag blir det ännu en svamprunda...  favoritårstiden är här!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar