1 februari 2018

Mina smaker från Kapstaden och en kantarellpaj




Sitter och drömmer mig bort genom att bläddra i en bok. Louise Me'rus bok Mina smaker från Kapstaden. Utgiven 2016, Cozy publishing.
Finlandssvensk kock som delar med sig av recept inspirerade av både den sydafrikanska och nordiska matkulturen. Louise har bott i Sydafrika under flera år i ungdomen och studerade till kock i Kapstaden i mitten av 90-talet. Som fotograf har hon anlitat sin syster Isabella Palmgren och den sydafrikanska fotografen Nadine Greeff. Vacker bok! Mycket gott samlas inom dessa pärmar. Fick igen lite ideér som jag ska testa...

Hemma blev det kantarellpaj. Gick snabbt att göra eftersom jag gjorde bottnen klar igår (...  för att i det skedet upptäcka att alla ägg var slut och det planerade pajprojektet kom av sig). Idag via butik på hemvägen och ägg köptes. Kantareller och persilja ur frysen och lite rödlök och en god ost. Gräddmjölk på och ännu en lite rökt paprikakrydda. Gott! Och egentligen riktigt bra att laga pajdegen i förväg. Blev snabbmat idag på så vis. Ett bra vardagsknep att komma ihåg!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar