28 april 2018

Hur gick det sen? Ramslöken, havtornen, myskmadran och den japanska pilörten


Egen ramslök! 

Senaste sommar köpte jag ramslök i affären, färsk, krukodlad. Den åts upp men lökarna planterade jag. Idag när krattan kom fram hittade jag dessa under löven! Ser framför mig hur de med åren kommer att sprida sig och glad att få en egen ramslökstäppa! (Måste här inflika att vild ramslök inte hittas i våra trakter och har oftas fått köpa en långväga torkad variant, men nu finns den alltså att få både som "krukväxt"i affären och alldeles egen några steg från trappan.)

Planterade också havtorn i höstas på strandängen vid torpet.   Tog skott från de stora buskarna hemma i stan. Eftersom hjortarna härjar fritt då vi inte är vid torpet var jag inte så säker på att de fått rota sig i fred. Lite bitna av hjortar eller harar var några av plantorna men ett flertal såg helt bra ut idag då jag tittade till dem. Nu ska de få lite extra näring och så får vi hoppas de kommer att trivas även om de knappast kommer ge bär ännu på några år. (De gillar för övrigt sandblandad jord).

Myskmadran då?  Ja den växer och sprider sig! Fick lust att pröva myskmadra sen vi  såg den lite här och där i Danmark och bland annat åt den i en god dessert.

och så... problemväxten, den "invasiva" arten, japanska pilörten. Den och jag fortsätter bråka med varandra. Jag river upp, den kommer på nytt om och om igen... Så den följetongen fortsätter.

Nässlor  och kirskål kan man nu ge sig iväg och plocka. Nu börjar de komma med fart! Rekommenderar:
nässelplättar till lunch eller en vårlig pesto med kirskål och nässlor eller varför inte en ogrässoppa.


Ps. Plocka aldrig sånt du inte är helt säker på då det gäller vilda växter. 
Ramslök är rätt lik liljekonvalj, och de är giftiga de!


Nu blev också potatislandet vänt så snart ska knölarna i jorden, och när man står där i lerjorden och lyfter blicken mot skyn vem ser man då? Jo gamlingen, den gamla havsörnen. En fin dag!❤



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar