20 maj 2023

På picknick i lammgamarnas rike

Utsikten från ett airbnb i vackra Puyeo de Araguas, Aragonien.
Päron & lufttorkad skinka på smörgåsen.

I början av april åkte vi till norra Spanien. Vi hyrde bil och några airbnb för vår rundresa. Den här var främst en natur- och fågelresa så inga storstäder besöktes (med undantag av flygplatsen i Barcelona).

Två dagar i Balaguer innan vi åkte
 vidare till Pyrenéerna.

Ett av målen var att skåda gamar i den spanska delen av Pyrenéerna. På resans tredje dag kom vi dit. Då hade vi redan  hunnit övernatta på en fin gammal gård i Katalonien, sett oss omkring i omgivningen där och sedan tagit oss vidare till en vacker liten bergsby nära Ainsa i Aragonien, El Pueyo de Araguas, invid berget Pena Montanesa.

Vi åkte tidigt på morgonen iväg till platsen vi visste att gamarna brukar hålla till. Revilla i nationalparken Ordesa. Med oss hade vi packat en matsäck, kikare, tubkikare och förstås solkräm. Hela veckan rörde sig temperaturerna kring +20 grader C. Men uppe i bergen var det ändå lite blåsigt och kyliga vindar på mornarna.

Vi hann knappt stiga ur bilen på parkeringen då första gamen kom seglande över oss. Men nej det var "bara" en gåsgam. Snart sågs en smutsgam... och en till! Vi gick längs en stig mot vår första utsiktsplats. Sen började det hända. Gamar i massor och nu även lammgamar. Många!

Att sitta och äta lunch i pyrenéerna med rovfåglar omkring sig är väldigt fint kan jag lova! Speciellt att se dem flyga lågt nere i bergsdalarna då man själv sitter högre upp. Inte alltid man ser rovfåglar ur det perspektivet!

Infoskylt i Revilla,
Spanska Pyrenéerna

I Ainsa var pizzorna fyrkantiga.

Sista dygnen blev igen i Katalonien. Ett fint litet hotell där vi kunde dela kök med de andra gästerna. Hotellet var omgivet av citronträd och olivodlingar. Nu blev det fågelskådning vid Ebrodeltat där bland annat många flamingos höll till. Vi hade sån tur både med vädret och så fina övernattningsställen!

Mycket fåglar, en stor dos av spansk natur.
 Citroner och olivolja i bagaget...

En lyckad resa i ett vackert land!💛