28 november 2011

Jul med eftertanke

Julen är ett komersiellt spektakel. Den tanken har jag när jag motvilligt går genom shoppingcentret. Tingeltangel, glitter och glans. Så mycket onödigt! Så mycket krafs! Det är lätt att glömma svälten i Afrika när det finns så otaligt mycket annat att omge sig med. Glitter och glamour. Man kan ju intala sig att "Det är ju jul bara en gång om året! Ett dignande julbord, med allt ska det vara! Många klappar under granen"...vi ska vara glada, lyckliga, frossande.
Men faktum är att julen inom familjen för varje år blivit allt mer anspråkslös. Klart att det ska vara några klappar. Något spel, någon bok och kanske något nödvändigt klädesplagg till barnen, som ändå skulle behövas. Vi äter gott, maten vill vi inte pruta på. Men varje jul behöver man inte äta av alla sorter. Någonting kan lämnas bort, något nytt kan läggas till. Variera lite. Visst vill jag värna om gamla traditioner men nytänkande måste också få ta plats. Behöver vi absolut skinka på julbordet? Vi har en massa älgkött i frysen som borde användas. Kunde kanske älgen få bli vår skinka i jul? Älg med kålrot, härligt gott!

"När julen kommer samlar man ihop allt skräp och slänger in i en garderob och stänger dörren.
Köper en hyacint och bakar en pepparkaka. Krångligare behöver det inte vara"
Märit "Hiram" Huldt

Baka med alla sinnen / Sapere

Sapere-smakskoleklubb igen. Vad veckorna går fort! Barnen önskade få baka så det fick bli nu. Det är många sinnen med när man bakar. Dofter, syn, känsel, smak. Men har man lite ont om tid och ska baka med tretton stycken 9-10 åringar så får det bli sådant som går fort. Scones och kokostoppar fick det bli. Dessutom lagade vi jordgubbs-blåbärs smootie med lite speltkli i. Dagens tema var fest så vi satt och vek servietter en stund innan vi "festade" med våra bakverk och sen blev det diplomutdelning. För nu tog denna lilla klubb slut. Efter jul väntar nästa gäng.

"Det ser ut som månen",
 "Det låter som när en kvist bryts av"

(Knäckebrödsbeskrivning under klubbträff 1)

27 november 2011

Leka med maten / Sapere

Lek inte med maten! Hur många barn har inte hört den frasen nämnas någongång?
Men om man ändå leker... om man leker innan den hamnar på tallriken... ja som här:

Stick spagetti i korven!
 Igelkottar eller tusenfotingar blir till bläckfiskar när de kokas.

Som ett litet konstverk!
Norsk lammkorv med spagetti.
Konstnär: min kompis Mikaela
Jo, mammor kan också leka!

Mormor köpte skojiga verktyg på en mässa.

Lite annorlunda form på rotsakerna.

Det här är ju inget man gör alla dagar, men ibland som lite variation i matlagningen. Och ta barnen med! Redan en så liten sak som att få riva ost eller tärna gurka kan vara en STOR sak för ett barn! Och glöm inte berömmet - det är viktigt! Sen smakar maten.

Dyrtidshushållning



Hittade en gåva på mitt arbetsbord en morgon när jag kom till jobbet. En f.d arbetskamrat hade tittat in och ville ge mig något. Hon råkar veta att jag vurmar för gamla  matrelaterade skrifter/ böcker/ tidningar. Paketet innehöll denna lilla skrift: Svenska Kvinnoförbundet i Finland, Anvisningar för dyrtidshushållning no.4  av Ingrid Graae, utgiven av Söderström& Co 1916.  - med särskilt beaktande av våra viktigaste födoämnens näringsvärde jämte tabeller.
1916 - vad tänkte man om mat då? Ja denna Ingrid ville särskilt lyfta fram ekonomin i hushållet. Hur och vad vi bör äta för att få ut mest energi för pengarna. Alltså inte stirra blint på pris/ kilo utan istället pris/ kalorier. "Det födoämne som har ett lågt pris för 1000 kalorier, är ett billigt födoämne, det som har ett högt pris är ett dyrt , oberoende av pris per kilo." och hon fortsätter..."Liksom en kakelugn kan överhettas, kan man äta sig övermätt, vilket just lätt sker med en så koncentrerat närande föda som svinkött, och då blir det naturligtvis ej billigt. Använd med förnuft tillsammans med billiga vegetabiliska födoämnen såsom potäter, ärter, gryn och dyl ..." Sedan räknar hon upp exempel på "Dyrtidsmiddagar", alltså förmånliga maträtter att äta om man vill spara på slantarna... Här är endel förslag hon ger på "ekonomiskt lönande maträtter" kombinerade med efterrätt:

- Vegetarisk ärtpuré med brödtärningar / potatisplättar med lingonmos
-Vegetariska kåldolmar / bärgröt
-Strömmingslåda / slätvälling
-Blodpudding / rabarbergröt
-Köttbullar / blåbärsoppa
-Rotfruktsoppa / blinier
-Risbullar med kålrotsmos / bärgröt med rågmjöl
-Kött-och potatislåda / havresoppa
- Brödsoppa / ärtbullar med stuvade morötter
- Makaronilåda med fläsktärningar / saftsoppa
-Växtbiffar med potatis och rödbetssallad / mannagrynsvälling
-Ärt-och potatissoppa / arma riddare
-Bönor med salt fläsk / vispad bärgröt
-Blodplättar / risgrynsvälling

Kanske hittas här något middagstips till veckan som kommer... tycker det mesta låter gott!

I skriften fanns även några roliga reklamer, t.ex den om Singers symaskin som "En husmor som iakttager värklig sparsamhet väljer... ty dess lifslängd öfverträffar hennes egen.". Saker gjordes hållbarare förr;).