15 maj 2012

Nässlor och nypon

Dagens tips: Nypon i nässelplättsmeten!  Laga en nässelplättsmet (vanlig plättsmet med en stor näve urkramade förvällda finhackade nässlor i).Tillsätt några msk nyponskalmjöl. Det blir goda lite syrliga plättar. Vetemjölet kan delvis bytas ut mot fullkornsmjöl, speltsikt eller emmer...

Nässelplättar

13 maj 2012

Timo, Melody och Puikula


...ska snart i jorden. I år ska vi ha ett litet potatisland vid torpet också, det är där Timo ska gro. Svärfar hjälpte mig att vända upp ett litet land i leråkern. Timo är en tidig sort men om vi hinner få egen potatis till midsommar är jag ändå tveksam till. Den mer mjöliga potatissorten Melody och  mandelpotatisen Puikula  planteras hemma, inte i några stora mängder men så att vi klarar oss åtminstone  ett par månader av året på egen potatis. På jobbet ska lite Van Gogh planteras med barnen denna vecka, inte heller i någon stor skala utan mer i "pedagogiskt syfte" så de som aldrig sett potatisens  väg "från jord till bord" får vara med om det. I höst tar vi upp den tillsammans, kanske det blir strax innan skördefesten. Lite Sapere m.a.o då sinnena får följa potatisens väg. Det borde höra till "allabarnsrättigheter" att någon gång i sin barndom få vara med om att sätta potatis /potatisupptagning. Själv har jag finfina minnen av när jag var liten och tog upp potatis (i betydligt större skala) med familjen, farmor och farfar.  Att sitta vid åkerkanten och äta medhavd matsäck och bara njuta av att få vara delaktig. Hur många barn får uppleva sånt idag?

Gick en kvällsrunda i trädgården igår kväll. Man börjar hitta dem nu, de första primörerna! Gräslök, nässelskott och rabarber... 

Spela och lek / Sapere


I går var jag på en inspirerande dag på Solvalla som ordnades av Folkhälsan. Det var flera programpunkter men det var främst "Gimme5" som lockade mig då jag vet att Folkhälsan via Gimme5-projektet sysslar med Sapere. Gimme5 har koncentrerat sig på frukt, grönsaker och bär. De åker ut till skolor och daghem och vill matprata/ leka och inspirera barn och unga till  att äta mer av detta. Kring 500 g (eller 5 nävar) per dag borde vi få i oss av det goda.  "Frukt och grönt"- intaget är idag för de flesta människor i vårt land alldeles för lågt (bara ca. 200 gram) så vi kunde äta mycket mer! 

Nu har Folkhälsan lanserat ett nytt spel - Gimme5, som vi fick provspela. Det kan laddas ner från deras hemsida men kräver en bra färgprinter. Det var faktiskt ganska roligt! Men lite tidskrävande om man ska använda det under vanlig lektionstid. Citrontjuven lekte vi också, den leken har jag berättat om i ett tidigare inlägg.

Att använda sig av spel eller lek i samband med Sapere är lyckat tycker jag. En Sapereundervisning ska vara sådan att man inte nödvändigtvis behöver ett kök, det går lika bra i ett vanligt klassrum/rum eller om det är bra väder så varför inte utomhus. Meningen är ju inte att man ska börja kocka och laga mat tillsammans under Sapereundervisningen utan mer fundera om mat, om råvaror. Bekanta sig med dem och undersöka dem närmare med sina sinnen. Givetvis också smaka men mer för att få smakpreferenser än för att bli mätt. Väcka nyfikenheten!

Jag har samlat på mig några spel som man kan ha som "redskap" i Sapere. Två fina spel köpte jag från Bokslukaren, Stockholm. Bärmemo och Majas trädgårdspel. Från tidigare har jag en kortpacke från  "Suomen Leipuriliitto ry" med härliga bilder på alla möjliga bakverk och bröd, den utkom då de firade 100 år år 2010, vet inte om den längre finns att få... En kortpacke från frukt&grönt främjandet har jag också. Den är av ett äldre datum från början av 2000-talet. Osäker om man ännu kan få tag i den, den har bra tydliga bilder på många grönsaker och frukter. Den har vi faktiskt använt en del och lekt en sådan lek att en tar ett kort från packen och tittar vad där är. De andra barnen får ställa frågor men kortinnehavaren får bara svara "ja" eller "nej". Ända tills någon kommer på vad det är. Då får den gå fram och dra nästa kort ur packen. Man kan också ha lag och tävla mellan lagen.
  Doftmemory är också en rolig lek, man har doftburkar med olika kryddor och försöker hitta doftpar.  Eller den gamla leken där man placerar ut ett 20-tal russin på ett bord, en blundar, de andra pekar ut ett russin. Sen ska den som blundade försöka hitta det bestämda russinet genom att äta sig fram till det rätta. Ibland kan man få äta ganska många russin innan man hittar rätt (går förstås också att göra med annat än russin...blåbär, vindruvor o.s.v).
Spel, typ brädspel kan man också hitta på själv. Om det är riktat till små barn kan det vara riktigt enkla regler. Den som kommer på en viss ruta får ta en valfri liten frukt-/grönsaksbit från en skål (t.ex körsbärstomat, vindruva, ananaskörsbär...)  Och den som kommer först i mål får givetvis välja en valfri frukt som pris. Ett annat speltips är ett  "grönsaksätarspel" där det man behöver är skålar med grönsaksbitar  (broccolislantar, morotspengar, paprikablommor...). Varje barn har en egen skål framförsig med t.ex 10 st grönsaksbitar i. Det enda som behövs  utöver detta  är en tärning. Bestäm att t.ex alltid om man slår en viss nummer t.ex jämna tal så får man  äta en grönsaksbit från sin skål. Kasta tärningen turvis, medsols. Den som först tömt sin skål är vinnaren. Lite lek och samtidigt har man fått barnen att äta grönsaker. Frågesporter, pictionary (då man ritar, de andra gissar) och pantomimlekar (med kroppsspråk och mimik)  med mattema kan också vara roligt. Gimme5 spelet innehöll lite av varje.


Matrelaterade spel är också utmärkta att använda för äldre personer. Det finns inga åldersgränser då det gäller Sapere. Många äldre behöver hjälp med att väcka sin matlust och inspireras till att äta mer frukt och grönt. Och varför inte spela spel tillsammans: barn och äldre generationer! Här på bilden lär Folkhälsans Gimme5 -projektledare Linda Hongisto ut reglerna för en grupp intresserade under gårdagen.

Idag är det morsdag... Glad morsdag alla mammor!

9 maj 2012

Glasslördag på Bokslukaren/ Stockholm





Vår kryssning till Sverige med "en dag i Stockholm" inkluderade ett besök till Bokslukaren - Böcker och bakverk för barn.Vi hade kollat deras hemsidor innan och sett att det var Glasslördag på programmet. Våra unga medresenärer, pojkgänget (i åldrarna 6-8 år), var helt med på noterna att gå den ganska långa vägen till Mariatorget efter att vi tillbringat förmiddagen i Livrustkammaren på Slottet där det var riddartema. Vid Mariatorget hade vi stämt träff med väninnans syster med familj som kommit till Stockholm med tåg för att äta glass de med. På Bokslukaren blev vi sedan glass-slukare. Så goda glassar kocken Elisabeth Johansson bjöd på! Hennes nyutkomna bok kom med hem i bagaget. Ska testa något av recepten rikigt snart!

Bokens titel: Glass - Hemgjord glass, ice pop, paletas, glasstårta, strössel och maräng
Författare: Elisabeth Johansson
Förlag: Natur och kultur
Utgivningsår: 2012