23 maj 2012

Onsdag i ett litet kök


Onsdag = soppdag på jobbet och samtidigt den dag man hinner med lite extra då det är färre moment och färre kastruller att diska. Började dagen vid grönsakslandet, rev lite ogräs så gräslöken får rum, plockade libbsticka och rabarber.
Onsdagar är också barnens bakningsdag. Bullar eller bröd. Själv bakar jag minst ett par gånger i veckan men onsdagarna är barnens. Idag beslöt den ena gruppen att de bakar till hela gänget så kunde de övriga vara ute i det fina vädret. Rågbrödssemlor blev det. Hade skållat rågmjöl till dem som blandades ner i degen. Solrosfrön fick dekorera. Barnen bakade, jag gräddade och så kokade jag en linssoppa på röda linser. Förutom linser lite potatis och morot, gul lök, vitlök, libbsticka och tomatpure. Peppar. Kokade och mixade. Avsmakade med vinäger, en nypa rårörsocker och örtsalt. Avrundade med en rejäl klick smetana. Ingen buljong behövdes. Tomaten, libbstickan, lök och vitlök räcker så bra så.  Ja och så ännu lite finklippt gräslök över. Det blev en god soppa till nybakta rågsemlor med ost, en äppelbit till efterrätt. Rabarberkräm till mellanmål med kvarblivna rågisar.

Det finns de som anser att småkök är för dyra. De där som vill se riktigt stora kök där maten lagas som i fabrik. Det är kostandseffektivt! Det är framtidens melodi! Tänk så mycket pengar vi sparar då arbetsstyrkan kan reduceras! Jag tänker inte som de... för jag anser inte alls att det är dyrt att laga linssoppa och hembakt bröd. Det är mat barnen äter. Det är mat de blir mätta av. Det är mat med en identitet, ja de har ju själva delvis fått vara med om att skapa den. Att få baka ibland, kanske skala morötter någongång, att se hur det växer i trädgårdslandet. Och de känner dofterna från köket lång innan lunchen. Dofter som väcker aptit. I går låg kållådans dofter tung i huset. De kunde genast dra paraleller till lingonsylten. Har vi lingonsylt idag? frågade en. Lingonsylt med kållåda eller kållåda med lingonsylt, hur som helst...bra gick den ner! Vi har matglada barn! En annan sak som är väldigt bra med småkök... där finns en vuxen som man kan komma och tala med någon gång ibland, ja om man är fem år och har något väldigt viktigt att förtälja. T.ex något så viktigt - att man precis har tappat en tand! 

20 maj 2012

Frystömningsmånad





Lördagsmiddag
... inventerar frysen. Hittar fjolårsnässlor, jordgubbar och "gammal" rabarber. Ny och fin rabarber växer i trädgården, men om man skulle använda bort den äldre först. Majmånad är en riktig "frystömningsmånad". Ännu har vi en hel del svamp, bär och lite ren så det vankas fler frystömningsmiddagar innan man kan avfrosta och igen börja samla.
- Samlaren i mig har vaknat!

Förrätt: Ett gott bröd med soltorkad tomat, kirskåsolja och ruccola
Varmrätt: Röding i ugn, nässelsås, kokt potatis och kokt rödbeta
Efterrätt: Jordgubbar och rabarber under muslitäcke med vaniljsås




19 maj 2012

18 maj 2012

Nordens bästa mat/ Boktips

Boken: Hälsosam nordisk mat av Viola Adamsson och Anna Reumark har jag skrivit några rader om tidigare. Nu har Viola tillsammans med Katja Palmdahl och fotografen Tomas Yeh utgett ytterligare en bok med nordiska smaker. Titeln på boken är Nordens bästa mat - det nyttiga nordiska skafferiet.
När jag bläddrar i boken känner jag mig hemma. Här är de råvaror jag själv helst arbetar med. Lingon och trattkantareller, rödbetor och vilt m.m. En vacker bok med tydliga recept och en hyllning till de fina råvaror som finns här nära oss. - Mat man mår bra av. Recepten varvas med faktasidor om kostvanor i Norden, näringsinnehåll i nordisk mat och fakta om nordiska livsmedel.

Bokens titel: Nordens bästa mat
 - det nyttiga nordiska skafferiet. 
Författare:Viola Adamsson
Matkreatör: Katja Palmdahl
Fotograf: Tomas Yeh
Utgiven av Ica bokförlag
Utgivningsår: 2012