28 januari 2012

Matveckan som gick...

Litet plock ur matveckan som gått:

-Middag hemma en kväll: Rostbiff av ren tillsammans med kålrotslåda smaksatt med ingefära. God kombination!! Hittade en kålrotslåda ännu i frysen, hade lagat rätt mycket till jul. Så gott att man borde göra det oftare, inte bara till jul. Recept hittas här!

-En annan kväll åt vi korvsoppa, lade även brysselkål i soppan, god kombination med korven och kålen!

-På jobbet uppmärksammades löken, då det var "lökveckan".

-Tjuvstartade med Runebergstårtorna. Bakade "Runebergstårt-inspirerade muffins" med 12 stycken 10-11- åringar i klubben jag drar. Vi hade bärtema denna gång men hann också med lite "krydd-Sapere". På tal om Runebergstårtor, i år SKA barnen i skolorna bjudas på tårta här i stan, efter några års paus, har man bestämt. Fint=)!


-Fick nya delar till hushållsassistenten jag har på jobbet. Riv- och skivdelar. Har likadan assistent hemma som på jobbet och funderar nu om jag borde ta och beställa detsamma till min egen då jag bara har degkrok och visp. Tjänade någon tia på att beställa från Estland. Den är lite "i minsta laget" som jobbmaskin, men den får duga.

-Har varit tidigt ute med fröbeställningen i år... grönkål, rova, mitzuna m.m kom med posten. Och sparris! Får se om jag lyckas med den...Någon som odlat sparris? Något man borde veta? Är den lättodlad eller svår?

Härligt vinterväder idag! ...men tyvärr lite feber&snuva här i familjen.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar