25 november 2011

Vem stal citronen? /Sapere

Under senaste Sapere-smakskola träff med tredjeklassisterna lekte vi bl.a några matlekar. Eftersom doftsinnet var i fokus blev det "doftlekar". Små filmburkar kom väl till pass, jo det finns sådana ännu trots vi lever i digikamerornas tidevarv! Fick en hel hög när jag frågade i en fotoaffär.

Kryddleken: Tolv barn, tolv burkar. Fyra olika dofter. (Kaffe, timjan, kanel och stjärnanis , låt vara att kaffe inte är en krydda men det doftar så kännspakt). Det fanns alltså tre burkar med kaffe, tre med timjan o.s.v. Varje barn fick en burk. Utan att tala med varandra skulle de gå omkring och dofta i varandras burkar och försöka hitta sina "doftgelikar". Det tog en liten stund att hitta. Kaffelaget vann. Sedan fick de ännu dofta på ingefära, kardemumma, nejlika och se hur kryddor kan se ut innan de torkas och mals. Favoriterna, en "Tre-i topp" lista skrevs sedan . Kanel var en självskriven vinnare. Stjärnanisen låg inte heller illa till.

Citrontjuven: Ett eller två barn avlägsnar sig ur rummet. Av de övriga, i detta fall tio, droppas citron på några handpar. Sedan kallas "detektiverna" in. De skall nu lista ut vem som är citrontjuven. Genom att snusa på allas händer hittas såsmåningom de som doftar citron. Den här leken var omtyckt, många ville leka detektiver så händerna fick tvättas emellanåt så olika elever kunde vara tjuvar. Samma lek kan man också göra med andra råvaror, kanske flera på en gång. Ja man kan t.ex ha en löktjuv, en kaffetjuv o.s.v

Som mellanmål lagades stora grönsaksfat med dippsås, som efterrätt fick de ännu äta pepparkakor med färskost och vindruvor. Ville visa hur de söta kakorna passar bra med ostens syrlighet och sälta.
Barn äter grönsaker! Och speciellt bra går de ner då de själva fått skala och skära...  "De Glada Gurkorna", "Vilda Champinjonerna" och "Sura Citronerna" som de tre grupperna kallar sig (då de fick hitta på namn åt sig) såg mycket mätta och belåtna ut när vi avslutade för dagen.

(Ps. På tal om tjuvar... bildtjuvar finns också. Här hittas en.
Men ingen fara Alden, håll till godo med pripelsåsbilden, den kan jag bjuda på=). Vi är ju ense om vad såsen kallas.)


21 november 2011

Ät gröt!



Har haft en doftande dag idag. Matdofter på jobbet och dofttema i Sapere-smakskolan för tredjeklassisterna på eftermiddagen med olika doftlekar och annat. Mer om det i ett annat blogginlägg för idag ska det handla om GRÖT! Idag blir här nämligen en liten "grötkampanj" i bloggen. Varför det då? Jo därför att jag ritade en grötbild och för att...

-gröt är billigt
-gröt är hälsosamt
-gröt är mättande
-gröt är en bra fiberkälla
-gröt ger energi
-gröt är ett vettigare alternativ än industriframställda frukostflingor
-havregrynsgröt är enligt senaste rönen "superfood" (om vi måste ta till trendord)
-gamla traditionsrätter som t.ex potatisgröt med råg och en klick lingonsylt är mycket gott!
-korngrynsgröt i ugn är väldigt lättlagat
-bärgröt duger t.om som fin efterrätt
-äppelgröt en delikatess
-spelt (dinkel)- och emmergrötar mättande som bara den
-speltmanna perfekt till en extra näringsrik bärgröt
-julgröt hör julen till

Ja behöver jag säga mer?
Börja eller avsluta dagen med en tallrik gröt eller ät gröt till lunch med bär och en god smörgås till och du mår gott!

Denna vecka blir blogginläggen färre då veckans program är ganska digert ... måste tanka med gröt mellan varven så att jag orkar med allt;)!

20 november 2011

Med smak av bastukvast

Här en trerätters vi åt för ett tag sedan. Den råkar vara helt vegetarisk och mycket nordisk... Som förrätt...

en jordärtskockspuré

som huvudrätt:
Svamprisotto
och efterrätt:
Brödost och en tillredd "bastukvast"=)

Förrätt: Jordärtskockspure med ärtskottspesto
Varmrätt: Svamp-korn-risotto med nötter
Efterrätt: Brödost med en tranbärslag, pudrade tranbär och friterade björklöv

Förrättspuren med mycket smak av jordärtskocka kokades i "kort spad", men dessförinnan hade jag brynt skockorna i lite smör. Sedan de kokat mjuka mixades de, puren späddes på med lite grädde, saltades, pepprades med vitpeppar. Puren toppades innan servering med ärtskottspesto. Ärtskottspeston bestod av några msk lätt rostade solrosfön, en stor näve ärtskott, riven svart emmenthal 4-5 msk, lite citron, salt. Ärtskotten blev lite "trådiga" när man mixade dem, men  peston hade förövrigt god ärtsmak, (man kunde även tänka sig laga med gröna ärter...)
Risottons beskrivning går jag inte närmare in på, en helt "vanlig" variant. Visserligen en blandning av risottoris och korn denna gång. I risotton hade jag  förövrigt lök, trattkantareller, lite Karl-Johan svamp, en skvätt vittvin, grädde och riven parmesan. Efterrätten , ja det blev brödost med goda tillbehör. Det där med krispiga björklöv hade jag "kopierat" från NNM-konferansen där den nyöppnade Helsingfors restaurangen Spis bjöd på löv. Men att kombinera dem med brödost och tranbär var mitt eget påhitt. Friterar man löv ska det gå undan, inte många sekunder i oljan!
Familjepanelens utlåtande om efterrätten:
Surt, salt, sött, beskt... alla smaker finns med. Löven lätt saltade, tranbären pudrade med florsocker. Bladen har viss strävhet och beskhet, mycket krispiga. Bären syrliga och fräscha. Hela efterrätten har en lätt karaktär av bastukvast=)! Så det var en efterrätt som passar bra in i Bastuns hemland.
Hur jag fick tag i gröna björklöv denna årstid? Svar: De var torkade. Köptes från en ekoaffär, de såldes som "ekologiskt björkte". Pris 3,30 euro för 10 gram. D.v.s 330 euro/kg! Hör till ett verkligt undantag att jag köper något så dyrt! Och att det dessutom råkade vara björklöv!som vi har i parti och minut av hemma. Men våra löv är gula och bruna nu och ligger i drivor på marken. Dessutom var experimentlustan större än förnuftet denna gång. Och svampen samt jordärtskockan var förövrigt helt gratis...ja alltså om jag måste försvara mitt björklövs-impulsköp. Nästa gång jag prövar björklöv får vara en annan årstid, det var ju inte säsongråvara nu precis.

-"Do you löv me?" Frågade björken granen.
-"Näver" svarade granen.

FN:s barnkonventionsdag





"Som barn räknas varje människa under 18 år. De har rätt att överleva och utvecklas. De har rätt till ett namn och en nationalitet. De har rätt till en god vardag utan våld och utnyttjande.... Barn har rätt till goda auktoriteter, god uppfostran och goda möten med vuxna... Det som är barns rättigheter är egentligen de vuxnas skyldigheter."  (Hbl 20.11)

Och detta gäller förstås inte bara idag utan alla dagar.