14 juli 2012

Noshornsbagge, dillgratäng och pizza



En imponerande stor noshornsbagge hade letat sig in i torpet en morgon. Tur att ingen trampade på den! Snart fick den böka sig ner i komposthögen igen efter att ha blivit fotograferad och beundrad. Det var en hane (endast hanen har horn). En noshornsbagge lever 3-5 år i  larvstadiet innan den utvecklar sig till skalbagge. Lever i kompost- eller lövhögar.

Mangold-dillgratäng åts till rökt fisk en dag. 

8-10 potatisar (av mjölig sort)
1-2 dl finskuren mangold
1-1 1/2 dl finskuren dill
salt, peppar
lite riven ost
2 1/2 -3 dl matlagningsgrädde eller gräddmjölk

Skiva potatisen tunt. Varva potatis, mangold, dill i en smord form. Salta lätt och peppra mellan varven. Slå över grädden och strö lite ost på ytan.

Nordiska smaker i pizzan
I går hade vi "pizzafabrik" med sönerna. De blev så goda! Hemlagad tomatsås och som toppning: kantareller, rökt ren, små salladslökar, ost... samt en pizzavariant med chiliräkor blev det samt en massa hemodlad ruccola på när de väl tagits ur ugnen. Ruccolan växer fint men antagligen är det någon slags jordloppa som också är förtjust i smaken då bladen är fulla av små hål. Mangolden är däremot hur fin som helst och nu har zuccinin och potatisen börjat blomma. Förutom jordloppor är sniglarna (trädgårdsnäckorna) ett gissel. De kalasar på allt de bara kommer åt.





12 juli 2012

Rosor x 3



"Rosenhonung smakar som vår trädgård doftar" kom vi på då vi provsmakade rosenhonungen.
Sonen, den yngre, passade på och "gjorde lite Sapere" som han sa då han lade vanlig honung på halva skorpan och rosenhonungen på den andra halvan. Ville jämföra. Rosenhonungstipset plockade vi ur Vivi-Ann Sjögrens bok Vivi-Anns kök (Schildts förlag, 2007) som förövrigt är en väldigt fin bok med hur mycket bra recept och tips som helst. Rosenhonungen gjordes på följande sätt: Plocka kronblad av  obesprutade (doftande) rosor men ta bort det vita (beska) fästet. Hacka dem smått och rör ner i honung. Smaken blir starkare ju längre den får dra. Jag lade dessutom en pytteliten nypa salt i. Det blir en bra brytning. Hade kanske 1/2 liter kronblad och så mycket honung att det blev en "tjock gröt". Lät den sedan stå i kylskåp. Bre tunt på skorpa, eller servera till plättar, chokladkaka eller någon annan dessert. Vivi-Ann hade dessutom ett recept där hon rörde ner kronblad i crepéssmet....


Rosensocker. Gott att smaksätta småkakor med t.ex istället för vaniljsocker. Ta en ren glasburk. Häll socker i den och kör ner lite blommor. Här hade jag lite mynta, lavendel och en ros. Sila bort blommorna efter någon dag (om du inte använder torkade) Att spara blomdofter på burk är bra om man vill locka fram sommardofter senare i vintermörkret.


Te med ros. Här har jag skurit ner lite vinbärsblad med blommor för att torka (jasmin och ros). Kanske det får bli ett te av det... och innan man använder sig av rosorna skakar man förstås bort alla småkryp... 

1 juli 2012

Sommarlovsmat


Har inte tänkt blogga så mycket under min semester men skriver ändå ner lite om vad vi haft i matväg. Kanske något mattips till någon annan som har hungriga sommarlovsbarn.

Semestern började med en ganska "rörig" midsommar. Vi hade nämligen olika röror på midsommarbordet i år: sillröra, renröra, romröra  som man kunde äta till nypotatisen eller till nystekta nässelplättar (eller både och). Getostgratinerade rödbetshalvor och en god sallad fanns också på bordet. Rabarberkaka till efterrätt. Sedan följde några dygn med ostadigt väder. Att äta renskav med potatismos och lingonsylt hade vi inte gjort förr på torpet, tycker det är mer "vintermat", men oj så gott det var när det var lite kyligt och regnet smattrade på rutorna. En annan dag blev det vegemat, en alldeles underbart god lasagne där lasagneplattorna varvades med äggplanta, salladslök, vitlök, örter, tomatsås och en ostsås. Den kommer att bli en "favorit i repris" i sommar tror jag. Kan ge receptet senare...  Fisksoppa på havslax från närvattnen har vi ätit i dagarna två...utöver detta har det blivit långa utdragna frukostar med joghurt, fil, jordgubbar och goda smörgåsar. Till lunch blir det ofta gröt och rågbröd, kanske med en rökt fiskbit eller skomakarlax, kanske kokt ägg eller omelett. Eller så sill och potatis och en stor sallad. Nån frukt då och då. Abborrarna har nappat bra och en abbormiddag är inplanerad och grilla måste man ju! Knappnålsstora kantareller har dessutom börjat titta fram i skogen...




Enkel sommarkaka 
2 äppel
en stor näve urkärnade körsbär
en stjälk rabarber
 skärs i bitar och läggs i en form  klädd med smort och bröat smörpapper.
Slå över en smet gjord på lika volymdelar ägg, socker och vetemjöl (vi hade fullkornsmjöl) några msk matolja samt en tsk bakpulver.
Grädda i 175 grader (lite varmare i gasugn). ca.25 min. Vänd upp kakan "upp och ner" på ett serveringsfat och servera med vispad grädde.

24 juni 2012

Lite annat än mat

Ja nu har man då semester.  Här kommer säkert vara lite bloggtorka i en månad eller så... Njut av sommaren, ät gott och håll upp ögonen för allt vackert omkring er!